16 april 2012

Rotfruktssoppa med bönor och linser



Det har blivit mycket mixade soppor den senaste tiden. Dags för lite omväxling. Soppa är så bra, tycker jag, kan ju varieras i det oändliga. Det här råkade jag ha i kylen, denna sopplunch.

gul lök
potatis (jag körde med oskalad)
morot
palsternacka
vitkål
olja, salt, örtsalt, peppar, cayennepeppar, timjan, lagerblad
broccoli
gröna linser
borlottibönor
parmesan
  • Skär allt i din favoritstorlek
  • Koka lök, potatis, morot, palsternacka och vitkål med vatten, olja och kryddor
  • Lägg i broccolin först efter ett tag om du inte är ett fan av supermjuk broccoli
  • I med bönorna på slutet
  • Jag kokade linserna separat för kokvattnet får så tråkig färg av gröna linser
  • Toppa med lite parmesan, det är verkligen pricken över i:t!

2 kommentarer:

  1. Men Eva! Är det du som är våran enda fan på slängdigiveggen?? Vilken fin blogg du har skaffat! :) :)

    Bloggon sista!

    SvaraRadera
  2. Jaaa det är jag! :-D
    Å tack, det är ju inte så att kommentarerna haglar på min blog heller direkt ;-)

    SvaraRadera