7 april 2012

Tacofärs på linser och bönor



Jag frågade min kursare, lite provocerande, vad han hade för djur i sin matlåda när vi satt och lunchade härom dagen och svaret blev "jag vet inte faktiskt". Sen såg han rätt generad ut. Jag vet inte om det berodde på att han förstod vad han precis sagt eller för att jag måste ha fått det mest chockade ansiktsuttrycket där hakan landade någonstans i min lunchlåda... Jag tappar hoppet ibland. Hur ska vi kunna skifta till ett mer hållbart samhälle om folk bryr sig så lite om vad de stoppar i sig att de inte ens vet vad de äter. Undrar förresten hur många barn som vet att tacofärsen faktiskt är kossa. Och undrar hur många föräldrar som har koll på vad tacokryddpåsen faktiskt innehåller....

Gul lök
Vitlök
Olja att steka i
0,5 dl gröna linser
0,5 dl röda linser
0,5 dl quinoa
1,5-2 dl vatten
1,5 dl krossade tomater
3 dl svarta bönor
Salt, peppar, chili, asmycket spiskummin, koriander
  • Grovhacka lök, pressa vitlök och stek i lite olja (i en kastrull)
  • Tillsätt linser och quinoa och vattnet (börja med 1,5 dl och tillsätt mer senare om allt har kokat bort innan det gått 15 minuter)
  • Koka 15 minuter, allt vatten ska nu ha kokat bort och det ska vara lite grötigt
  • Tillsätt krossade tomater, svarta bönor och kryddor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar