7 april 2012

Broccolisoppa



Bilden är förvillande lik den gröna ärtsoppan (kolla här) men det är inte samma, jag lovar! :-) Jag tyckte nog bättre om broccolisoppan faktiskt. Den innehåller dock inte lika mycket järn. Men om man strör över lite pumpakärnor så ökar man på järnhalten rätt rejält. En ynka matsked pumpakärnor innehåller så mycket som 9% av kvinnors rekommenderade dagliga intag av järn!

3 port
Olja att steka i
1 liten gul lök
1 liten röd lök
250 g färsk broccoli
0,5 dl gröna linser
1,5 dl kokta bönor (jag tog borlotti)
1 liter vatten
Salt och peppar
Pumpakärnor
  • Hacka lök och broccoli och stek i lite olja
  • På med linser, bönor och vatten
  • Koka ca 15 min
  • Mixa så slät som du känner för
  • Smaka av med salt och peppar (jag tyckte det behövdes rätt mycket salt)
  • Strö över lite pumpakärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar