31 mars 2014

Polenta- och tofubitar



Jag var sugen på att testa det här receptet (vegansk omelett), jag tyckte det lät spännande. Det visade sig att jag endast hade ungefär hälften av ingredienserna hemma så det fick bli min egen variant i stället. Smakar ju inte alls omelett (såklart, eftersom omelett smakar ägg) så jag tycker kanske att det är lite missvisande att kalla det för det. Gott var det hur som helst! Jag tycker att man kan äta bitarna både varma och kalla (även om de var snäppet godare varma), så de skulle ju passa bra på en vegetarisk buffé eller som små snittar på nästa cocktailparty! ;-)

En bit purjolök
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
Lite olja att steka i
3 dl vatten
4 soltorkade tomater
30 g färsk babyspenat
1 dl polenta
100 g smulad tofu
Svartpeppar, örtsalt, timjan
  • Hacka lök och vitlök och fräs i olja
  •  Tillsätt vatten och örtsalt och koka upp
  • Tillsätt resten och rör runt i några minuter tills polentan har fått tjock och grötliknande konsistens
  • Bred ut polentan i en form och ställ kallt några timmar
  • Skär polentan i bitar och stek i lite olja



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar