31 mars 2014

Annorlunda blomkålsgratäng



Alltså, om jag får säga det själv: WOW!! Det här blev så himla gott! Fina smaker och ett helt fantastiskt härligt krispigt tuggmotstånd! Jag mixade ner linser i såsen men det kan man ju skippa om man vill göra en snabbare variant. Ja, jag kan inte säga annat än att jag rekommenderar alla att prova!


Ett halvt blomkålshuvud

Ca 6 potatisar, skalade
Några klickar smör
1 dl hackad spenat
Salt och peppar

0,25 dl röda linser (torkade)
1 liten gul lök
1 liten vitlöksklyfta
1 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde (jag tog sojagrädde)
Senap, sojasås, timjan

0,75 dl edamamebönor
  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Koka blomkålshuvudet i ca 3 minuter (jag gillar när det är tuggmotstånd kvar, koka längre om du gillar något annat)
  • Koka potatisen mjuk. Mosa, vispa, blanda i smör, spenat och kryddor = grönt potatismos
  • Koka linser och lök i 15 minuter. Tillsätt mer vatten om det kokar torrt.
  • Tillsätt grädde, senap, soja och timjan efter smak och mixa till en slät sås
  • Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och lägg dem i mitten av en ugnsfast form
  • Klicka ut potatismoset på sidorna
  • Häll såsen över blomkålen
  • Toppa med edamamebönor
  • Gratinera i 15 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar