20 september 2012

Tofustroganoff


Tofu är skumt. Skum konsistens, skum färg och lite skum smak... Jag tycker det är svårt att tillaga just av de anledningarna. Men så en dag när jag var på väg hem på cykeln så slog det mig: falukorv! Tofu har exakt samma konsistens som falukorv! Och gissa vad som hände när man gjorde en tofustroganoff. Förutom att tofun var som korv i konsistensen, smakade den banne mig det också! Så hädanefter vet jag vad jag ska göra med min tofu.

Gul och röd lök, så mycket man gillar
En bit zucchini (råkade ha det hemma, det passade fint)
Lite olja att steka i
1 pkt tofu, 270 g
2,5 dl grädde (jag tog Oatly iMat)
En fet klutt tomatpuré
Lite vatten (mest för att passa på att skölja ur gräddpaketet)
Salt och peppar
  • Fräs lök och zucchini i olja
  • Lägg i tofubitar och stek lite till
  • På med grädde, tomatpuré och lite vatten
  • Salta och peppra
  • Koka under lock en stund
  • Potatis passar bra till (som det gör till allt!) ;-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar