20 mars 2012

Knäckebröd - hur enkelt som helst!



Jag bakar en hel del men jag har aldrig gjort knäckebröd tidigare. Vet inte riktigt varför. Jag trodde nog att det skulle vara lite svårt. Oj, så fel jag hade! Det är nästan löjligt enkelt! Så det kommer definitivt bli mer knäckebrödsbak framöver!

250 g rågmjöl
6 g salt
10 g jäst
165 g vatten
(lite stött anis och kummin om man vill)
(en klutt honung om man vill)
  • Knåda ihop allt till en deg
  • Jäs 30-60 minuter
  • Dela degen i två och kavla ut (det behöver inte bli supertunt, mjöla ordentligt bara)
  • Använd en kruskavel på slutet
  • Spraya den utkavlade degen med lite vatten och toppa med något du gillar, t ex sesamfrön, rosmarin, flingsalt, rågmjöl eller bara ingenting...
  • Skär i bitar som du tycker är lagom stora
  • In i ugnen, 225 grader 10-15 minuter
  • Hur länge de måste vara inne i ugnen beror ju på hur tunt du har kavlat men när de börjar bli mörkbruna i kanterna är de typ klara :-)
  • Låt svalna innan du hugger in, annars är risken att de är lite sega
  • Mjölet kan man ju blanda vilka sorter man vill, senast bytte jag t ex en del rågmjöl mot skrädmjöl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar