14 oktober 2013

Ugnsbakad tofu med broccoli- och blomkålsmos och varm bönsallad

Jag har velat ugnsbaka tofu ett tag för jag har fått för mig att det ska bli bättre än när man steker. Ni som följt mig på bloggen vet att jag inte är överförtjust i tofu, som enligt mig smakar typ ingenting oavsett hur mycket man marinerar och som dessutom har ett trist (om ens något?) tuggmotstånd. Det blev ganska bra i ugnen men inte hundra... Tyckte tofun fick bra yta men i gengäld blev den kanske lite seg. Hm, jag ska försöka några fler gånger och se om det blir bättre. Bönsalladen var inte tänkt att vara varm från början men jag var lite frussen när jag kom hem och var inte alls sugen på råriven vitkål och det här blev jättegott!

Ugnsbakad tofu
200 g tofu
Lite olja, soja, senap, pressad citron, salt och peppar
Ströbröd
  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Skär tofun i bitar, mina råkade bli fiskpinneliknande, och pressa ur överflödig vätska
  • Blanda olja, soja, senap, pressad citron, salt och peppar och massera in i tofun
  • Strö över lite ströbröd
  • Ugnsbaka i 20 minuter, vänd bitarna efter halva tiden
Broccoli- och blomkålsmos
250 g broccoli
1 litet blomkålshuvud
En klick smör
Salt och peppar
  • Skär broccolin och blomkålen i bitar och koka riktigt mjuka (det är inte alls noga med proportionerna, och det går lika bra att ta bara broccoli eller bara blomkål)
  • Häll av vattnet och mixa till mos
  • Klicka i lite smör och smaka av med salt och peppar
Varm bönsallad
1 vitlöksklyfta
En bit chili
Lite olja att steka i
Pressad lime
En bit vitkål, strimlad
Haricots verts
En näve vita bönor
Salt och peppar
  • Det går ju såklart bra att ta precis de grönsaker man känner för, det här var vad jag råkade ha hemma
  • Hacka vitlök och chili och fräs i lite olja
  • Tillsätt grönsakerna och lite pressad lime och rör runt
  • Salta och peppra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar