28 maj 2012

Lins- och morotsbiffar



Måndagslunch på balkongen med goda biffar. Det som skymtar i bakgrunden är nån potatisgratängsliknande grej. Jag grovrev potatis (skalet lät jag vara kvar) och hällde på lite grädde (jag tog Oatly iMat, 1 dl till 4 potatisar) och salt och peppar och lät stå i 225 grader drygt 20 minuter.

6 st biffar
0,5 + 0,5 dl röda linser
1,5 dl vatten
1 tsk psylliumfrön
1 liten gul lök
Vitlök
Olja att steka i
1 morot
1 msk vetemjöl
Salt och peppar + andra kryddor (jag tog rosmarin, det var gott!)

  • Koka 0,5 dl linser i vattnet på låg värme under lock i 10 min
  • Häll i ytterligare 0,5 dl och koka 4-5 min, tills allt vatten har kokat bort (då blir det ett trevligt tuggmotstånd i linserna som kokat kortast tid)
  • Blanda i psylliumfrön
  • Hacka lök och vitlök och stek mjuka i lite olja
  • Finriv moroten
  • Blanda alla ingredienser ordentligt
  • Krydda: salt, peppar osv...
  • Forma biffar och ställ kallt en stund
  • Stek i olja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar