24 oktober 2012

Indiska linser


Jag älskar när det blir så här: jag börjar laga en rätt och innan jag är klar har det blivit en helt annan! :-) Tänkte göra en enkel tomatsås, inga konstigheter, och innan jag visste ordet av hade det hamnat både spenat, curry och potatis i såsen. Jättegott! Gröna ärter och russin passade också fint märkte jag när pimpade matlådan någon dag senare.

Gul lök
Vitlök
Olja att steka i
Röda linser, typ 1 dl
Potatis, ca 3 st
500 g krossade tomater
Grädde, jag tog Oatly iMat, typ 1,5 dl
Ett par nävar fryst spenat (och gröna ärter)
Salt, peppar, cayennepeppar, curry, garam masala, spiskummin, lite kanel
  • Hacka lök och fräs med vitlök i lite olja
  • På med linser och ca 1 dl vatten. Koka tills linserna är mjuka. På med mer vatten om det behövs
  • Dela potatisarna i bitar och koka separat
  • Häll på krossade tomater och grädde på lök- och linsblandningen
  • I med spenat, kryddor och den kokta potatisen
  • Koka en stund tills allt är krämigt och härligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar