22 december 2012

Gratinerade paprikor med rotfruktsgratäng


Gratinerade paprikor ser avancerat ut, tycker jag, men det är ju verkligen enkelt. Det är bra när det är så och inte tvärtom.

2 paprikor
En bit purjolök
Lite olja att steka i
0,5 dl quinoa
2 dl små vita bönor
(Lite tahini om man gillar det, jag kom på att jag inte gör det...)
En näve hackade hasselnötter
Lite riven ost

  • Hacka och fräs purjolöken i lite olja
  • Tillsätt quinoa och koka den mjuk i lite vatten
  • Mixa bönorna grovt och blanda med lök och quinoa
  • Dela paprikorna på mitten
  • Fyll paprikorna och strö över hackade hasselnötter
  • In i ugnen i 225 grader ca 15 min
  • Ta ut och strö över riven ost och grilla 5 minuter till
Rotfruktsgratäng
Ta de rotfrukter du gillar, skär dem i bitar, lägg i en form och häll över grädde och salt och peppar. Grädda i 225 grader tills rotfrukterna är mjuka

2 kommentarer:

  1. Vad mycket mumsiga recept du lägger upp!

    /Miranda
    www.mirandamorgonvind.blogg.se (det gick inte att kommentera som namn/webbadress men jag har ett googlekonto så för mig gick det ändå, kanske något i inställningarna?)

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad kul att du har kollat! Hm, ja det kan säkert vara nån inställning som jag inte har koll på ;-P

    SvaraRadera