22 augusti 2011

Bön- och rödbetssallad

I helgen frossade jag KRAV- och närodlat på bondens egen marknad. Jag kom hem med smörbönor, vaxbönor, skärbönor, rödbetor och cocktailtomater. Såg en god sallad framför mig. Och jisses vad god den blev! Tomaterna hann dock aldrig ner i salladen innan de försvann i min mage... De kan ha varit de absolut godaste tomaterna jag någonsin ätit! Helt otroligt! Och rödbetorna, oj, oj! Jag kokade bönorna och rödbetorna (i olika kastruller såklart) och blandade med spenat och lite av rödbetsblasten (läste nånstans att det smakar ungefär som mangold). Sen kom den stora frågan: äta med smör och salt? Eller olja och salt? Eller getost? Getost gick bort nästan direkt. Dels hade jag ingen hemma, dels tycker jag det börjar bli lite uttjatat. Finns det någon restaurang som serverar rödbetor utan getost? Okej det är gott men kom igen nu, vidga vyerna lite! Smör och salt är ju sjukt gott men jag tänkte att det inte riktigt passade i en sallad. Så det fick bli min finaste olivolja och flingsalt ackompanjerat av nybakat bröd med ett riktigt fett lager smör och ost! Heaven, I'm in heaven! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar