22 augusti 2011

Potatisbullar!



Jag har flera gånger försökt göra potatisbullar utan särskilt lyckat resultat. Antingen har de blivit för mosiga eller så har de inte velat hålla ihop eller så har de helt enkelt inte smakat som jag vill att de ska. Men i dag lyckades jag! Hurra!! Vet inte vilket moment som var det avgörande men jag fick i alla fall till dem precis som jag ville! Lite tuggmotstånd, men ändå en mjuk bulle. Hm, svårt att förklara och få det att låta gott. Tänk Felix potatisbullar.

1 stor kokt potatis
4 stora råa potatisar
1 liten, liten bit gul lök
Potatismjöl
Salt (ganska mycket) och peppar (ganska lite)
Olja
  • Kör lök och råa potatisar några sekunder i en matberedare
  • Krama ur vätska
  • Mosa den kokta potatisen och blanda med den råa potatisen
  • I med potatismjöl, jag kanske tog ca 2 msk
  • Salta och peppra
  • Stek i olja. Jag fick bäst resultat när jag värmde upp oljan riktigt ordentligt och sen "kramade" bollar som jag lade i stekpannan och plattade till först efter någon minut
  • Avsluta i ugnen på 225 grader grillvärme. 2,5 min på varje sida (vet inte om det var nödvändigt egentligen)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar