2 augusti 2011

Risotto på korn = kornotto.....?



Jag gjorde risotto på det här receptet men i stället för ris använde jag Saltå Kvarns hela korn. Tänkte att det skulle bli en mer klimatsmart risotto, ja eller kornotto om man nu vill kalla det för det... På paketet stod dock ingenting om ursprungsland (måste det inte göra det ?) så jag vet inte om det var så klimatsmart i slutändan. Eller jo, på hemsidan står det uprsprungsland Sverige och att korn är den äldsta kända svenska grödan som har odlats hos oss i över 2000 år. Korn är även nyttigare jämfört med arborioris (innehåller t ex mycket mer kostfiber och järn) och gott är det också! Kornriso... nej, jag menar kornotto blir lite mer al dente än vanlig risotto, precis vad jag gillar. Jag gillar även svamprisotto så jag slängde i några söta minichampinjoner också. Och lite gurkmeja. En ännu mer klimatsmart variant borde väl vara att använda en stark svensk ost i stället för parmesan. Jag har dock inte hittat någon svensk ekologisk ost med styrka i min affär.

Jag har använt korn som ris förut och det är mycket gott! Enligt paketet ska man blötlägga kornet i 8-10 timmar innan man kokar det i 1-1,5 timme. Jag vet inte vem som har kommit fram till den där koktiden för om man gör som det står blir det en enda gröt. Jag brukar skippa blötläggningen och koka ca 40 min kanske. Man får hålla lite koll där på slutet helt enkelt så att kornet får det perfekta tuggmotståndet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar