12 september 2011

Spenatsoppa med halloumikuber





Jag blev sugen på spenatsoppa och insåg att jag faktiskt aldrig har lagat det. Dags att testa! Resultatet blev....pepprigt! Jag tyckte att jag hade saltat och pepprat rätt rejält men soppan smakade ändå nada. Pepprade lite till - smakade ingenting. I med lite cayennepeppar - smakade fortfarande ingenting. I med ännu mer peppar - hallå fortfarande ingenting?!? Jodå, fem minuter till på spisen och sen kom smakerna fram. Hoppsan... Hur mildrar man pepparsmak egentligen? Jag hällde i mer Oatly. Och mer vatten, och ännu mer vatten, och ännu lite mer vatten. Var rädd att soppan skulle bli alldeles för utspädd och vattnig men det blev den faktiskt inte. Det är klart, den blev inte gräddig men det var inte tanken heller (det är ju svårt att få den där riktigt gräddfina smaken med Oatly). Vet inte varför jag hade i Oatly över huvud taget, skippar nog det inslaget nästa gång. Men någon annan krydda hade nog behövts. Muskotnöt eller timjan verkar vara poppis om man konsulterar Google. Kanske vitlök också? Ska testa och återkommer. Ska även försöka få till en bättre bild då. Eller bara lära mig hur kameran funkar hehe...


1 gul lök
Lite vitkål
Olja att steka i
500 g fryst spenat
Lite maizena
Matlagningsvin, ca 0,5 dl
Oatly iMat, ca 2 dl
Vatten, ca 2 liter
Salt och (lite!) peppar
Halloumi
  • Fräs lök och vitkål i lite olja och sen i med spenaten
  • På med lite maizena och matlagningsvin
  • Späd med Oatly och vatten
  • Salta och peppra
  • Servera med nystekta halloumikuber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar