17 september 2011

Pasta med tomat och spenat


Jag lagar nästan aldrig pasta. Jag tycker det finns så många goda alternativ som är mer hälsosamma och dessutom mindre klimatpåfrestande. Men häromdagen hittade jag ett pastapaket längst in i skåpet och såg framför mig en fräsch och enkel pastarätt. Resultatet blev alldeles förträffligt! Jag gjorde två varianter: en med gula ärter (bilden) och en utan. Den utan var helt klart godare!

1 liten röd lök
2 vitlöksklyftor
En liten bit chilifrukt
Olivolja att steka i
Några cocktailtomater, ca 200 g
En skvätt vitt matlagningsvin
50 g färsk spenat
1 dl finriven ost (jag tog parmesan)
Salt och peppar
  • Koka pastan tills den är nästan klar - häll av vattnet
  • Hacka lök, vitlök, chili och stek mjukt i olja
  • Skär tomaterna i önskad form, blanda ner tillsammans med löken
  • På med en skvätt vin och koka upp
  • Vänd i spenat och ost och till sist pastan
  • Salta och peppra
  • Låt stå på värmen tills pastan är helt klar - någon minut bara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar