17 september 2011

Bakad potatis med bönröra



Bakad potatis gör man ju inte så ofta (eller inte jag i alla fall). Men jag tycker verkligen att det är gott! Och så himla enkelt! Det är ju bara att kasta in i ugnen - eller på grillen om man nu har en sån och orkar tända den - och sen sköter potatisen sig själv.

Bästa tillbehören är nog enligt mitt tycke smör och salt men här gjorde jag en variant med bönröra så att det skulle bli lite mer mättande och fiberrikt. Röran är ganska citronig och det smakade fint med potatisen. En sallad eller någon mer utfyllnad behövs om man ska äta detta som en komplett måltid.

Potatis
Aluminiumfolie
  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Picka potatisen och slå in den i aluminiumfolie
  • Lägg direkt på ugnsgallret och baka tills potatisen är mjuk - tog ca en timme för mina plugg

2 dl vita bönor
Saft från en halv citron
2 vitlöksklyftor
En skvätt olja
En klutt tomatpuré (mest för färgens skull)
Salt och peppar
  • Lägg allt i en bytta och mixa till en helt slät röra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar