12 september 2011

Paprikagryta med potatis


Till skillnad från spenatsoppan (kolla här) blev den här grytan helt grymt god! Yummie!! Jag hade tänkt ha i mer paprika från början men blev lite snål med mina KRAV-paprikor från bondens egen marknad (3 st för 48 kr - gulp!). Men det var nog bra i slutändan för det blev precis lagom med paprika. Och konsistensen på grytan blev också helt perfekt!

1 stor gul lök, grovt hackad
3 vitlöksklyftor
1 morot, riven
En bit vitkål, hyvlad
5 potatisar, skurna i tunna klyftor (jag lät skalet vara kvar)
1 röd paprika, finhackad
Olja att steka i
1 dl röda linser
Ca 1 liter vatten, upphettat
500 g krossade tomater
En rejäl klutt tomatpuré
Salt, peppar
Paprikapulver
Kummin (hel), ganska mycket
  • Stek lök, vitlök, morot, vitkål, potatis och paprika i olja
  • På med linserna
  • Jag tycker om att salta i det här läget men jag vet inte om det gör någon smakskillnad...
  • Häll på en del av vattnet så att grönsakerna täcks
  • Koka tills potatisen är nästan klar
  • På med krossade tomater, tomatpuré och kryddor (mortla kumminfröna lite lätt)
  • Späd med vatten till önskad konsistens och koka lite till
  • Låt stå och svälla en ganska bra stund under lock så att linserna gottar till sig ordentligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar