14 oktober 2011

Currylinser





Jag kan börja med att konstatera att för några år sedan hade jag betraktat denna rätt med stor skepsis, och skulle förmodligen knappt ha smakat om jag av någon outgrundlig anledning fått chansen att göra det. Varför stoppa i sig något som ser ut som en blandning mellan kräk och diarré?! :-) Nåväl, det är ju tur att man kan ändra sig för detta är en fröjd att äta! Smaklökarna dansar bollywood och proteinstapeln slår i taket! :-)


För att få lite tuggmotstånd blandande jag röda och gröna linser (som ju har olika lång koktid). De röda linserna blir då guggiga och gosiga medan de gröna behåller sin spänst. Sen får man inte snåla på curryn.

Olja att steka i
Lite bruna och gula senapsfrön, lätt mortlade
Vitlök
Lite finhackad lök, typ en halv lök kanske
1,5 dl röda linser
0,5 dl gröna linser
Massa curry, lite koriander och spiskummin
Salt
Upphettat vatten
  • Stek senapsfrön, vitlök och lök i olja
  • På med linserna när löken börjar bli genomskinlig
  • Krydda ordentligt
  • Tillsätt upphettat vatten och koka under lock tills de röda linserna är helt sönderkokta, ca 20 min.
  • Häll på mer vatten om linserna börjar koka fast (man får vara med och kolla och röra lite under koktiden)
  • Ett kladdigt ris till är nästan ett måste (t ex Kung Markattas svarta fullkornsris). Jag hade dessutom lite färsk koriander hemma och det passade också bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar