15 december 2011

Bruna bönor


Jag bara älskar bruna bönor!! Så sjukt gott! :-) Men jag undrar om det är en rätt som är på väg att försvinna... De flesta i min bekantskapskrets rynkar nämligen på näsan åt denna svenska böna. Ja, de flesta bruna bönor odlas faktiskt på Öland, som har ett särskilt gynnsamt klimat och jordmån för odling av bruna bönor. "Bruna bönor från Öland" har till och med fått EU-skyddet SGB (skyddad geografisk beteckning). Andra exempel på SGB-skyddade livsmedel är champagne och parmigiano-reggiano. Just GoGreens bönor, som jag köpte, kan dock inte skylta med SGB-loggan eftersom en del av bönorna importerats från Holland.... Rev. juli 2014: Tydligen innehåller deras bönor numera uteslutande bönor från Öland, det var ju positivt.

Så kom igen nu! Stöd de öländska bönderna och koka ihop lite bönor, det är hur lätt som helst! Bara man har lite tid. Stek halloumi och riv morötter till också så har du värsta schysta middagen!

500 g bruna bönor
1,5 l vatten
2 tsk salt
4 msk potatismjöl
5 msk ljus sirap (Okej, jag erkänner, det blir godare med mer sirap. Ta 1 dl istället.)
5 msk ättiksprit 12%
  • Blötlägg bönorna i rikligt med vatten i 8-10 timmar
  • Koka i 1,5 liter nytt vatten (saltat)
  • Koka tills bönorna är så mjuka som du vill ha dem, tar ca 1-1,5 timme (rör om lite då och då)
  • Blanda ut potatismjöl med lite kallt vatten
  • Ta kastrullen av plattan, rör i potatismjölet i en stråle och koka upp igen
  • Smaksätt med sirap och ättiksprit. Salta eventuellt lite mer. Jag drog nåt varv med pepparkvarnen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar