23 februari 2012

Wok



Wok är en sån där rätt som jag lätt glömmer bort. Synd för det är ju så enkelt - och gott!! Bara att choppa upp allt man gillar, inte snåla på oljan och sen wok away :-)

Den här gången lyckades jag få med allt detta:

Blomkål
Broccoli
Morot
Zucchini
Vitkål
Gul lök
Röd lök
Champinjoner
Minimajs
Haricots verts
Röd paprika
Tofu
Vitlök

Sesamolja
Lime (pressad)
Ingefära
Chili
Salt
Soja
Eventuellt lite vatten på slutet
  • Hetta upp massa olja riktigt ordentligt
  • Jag brukar lägga i blomkålen först och steka den några minuter eftersom den är lite hård, men sen öser jag på med resten
  • Det gäller att inte woka för länge eftersom grönsakerna blir soggiga och tråkiga då. Jag tycker det är gott med ganska mycket tuggmotstånd
  • Smaksättning beror väl lite på vilket humör man är på men lime, ingefära, chili och soja är en fin kombo
  • Testa att servera med mathavre, det är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar