28 juli 2015

Lins- och quinoagryta


Den här rätten vet jag inte hur många gånger jag lagade när jag var i Peru. Majsen, el choclo, var en helt annan sort än den som finns i butikerna i Sverige. Väldigt god! På restauranger fanns det ofta "choclo con queso" att beställa, dvs varm majskolv med någon god ost till. Men i mitt peruanska hem fick majsen göra sällskap med de här andra mumsiga ingredienserna och bli en fantastiskt enkel, god, och mättande gryta.

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Olja att steka i
1 dl gröna linser
1 dl vit quinoa
1 dl majs
1 dl gröna ärter
1 dl hackad morot
Ca 3 dl vatten (tillsätt mer om det behövs mot slutet)
Salt och peppar
Hackad färsk koriander
  • Hacka lök och vitlök och fräs i olja
  • Tillsätt alla andra ingredienser och koka på svag värme ca 25 min
  • Tillsätt koriandern och låt allt svälla i kastrullen innan du serverar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar